23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Advokat: Ikonisk skrabe-julekalender er på kant med loven

Danske Spils landskendte skrabe-julekalender markedsføres også til børn, selvom man ikke må markedsføre gevinstspil til børn under 18. Det vurderer en advokat med speciale i markedsføringsret

Danske Spils skrabe-julekalender er sammensat, så den markedsføres til børn under 18 år, selvom det er ulovligt ifølge spilleloven at markedsføre spil mod personer under 18 år.

Det siger advokat med speciale i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg til Eftermiddag på Radio IIII.

- Det appellerer helt sikkert også til mindre børn, det vil sige børn under 18 år, siger hun med henvisning til illustrationen i midten af julekalenderen.

- Det er netop nisser, snemænd og julemænd. Alle de rare ting, som vi forbinder med julen, og som selvfølgelig har en stærk appel hos børn.

Hun henviser til, at kalenderen kan være i strid med både markedsføringsloven og markedsføring af spil, som er en del af spilleloven.

- Det er helt sikkert på kanten. Om det er over kanten, det er jo altid svært at sige, lige præcis hvor den kant ligger. Men det kan være i strid med lovgivningen, det vil jeg mene, siger Heidi Højmark Helveg.

Hvert år bliver der ifølge Danske Spil solgt mere end to millioner eksemplarer af skrabe-julekalenderen.

Man må gerne købe skrabe-julekalendere, når man er fyldt 16 år. Ifølge Heidi Højmark Helveg fremgår aldersgrænsen ikke ligefrem tydeligt, når man skal finde informationen frem på bagsiden af skrabe-julekalenderen.

- Det står der, men du skal da kigge efter. Det er ikke noget, man ser, hvis man bare kaster et blik ned over kalenderen.

Danske Spil skriver til Radio IIII, at skrabe-julekalenderen kun markedsføres til voksne, og at det tydeligt står på kalenderen, at den ifølge loven kun må købes af personer over 16 år.

- Vi opfordrer til, at vores juleskrabekalender kun bruges af dem, den er beregnet til, skriver Danske Spil.

Derudover skriver Danske Spil, at de hvert år indsender et billede af kalenderens design til brug for Spillemyndighedens behandling for at få lov til at lancere skrabe-julekalenderen.

Det har de også gjort i år, og Spillemyndigheden har ifølge Danske Spil ikke haft bemærkninger til designet.

Spillemyndigheden skriver til Radio IIII, at de ikke kommenterer på den enkelte sag. Men at de blandt andet vurderer, om der er elementer i markedsføringen, som er målrettet børn og unge.

- Selve spillets koncept og afvikling indgår ikke i vurderingen, medmindre at spillet bruges som en integreret del af markedsføringen.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|